DE  / IT  / EN  / FR  / RU  / PL  / DA  / FI
Alta Badia

Wandeling aan de voet van de Sas dla Crusc

Easy

Een heerlijke wandeling voor het hele gezin. U volgt het pad aan de voet van het indrukwekkende bergmassief Sas dla Crusc/Sasso di Santa Croce en over de bloeiende bergweiden Prati dell'Armentara. Het is de moeite waard om een ommetje te maken naar de ‘sneeuwgrot’ aan de voet van de berg Sasso delle Dieci. Deze grot boven de boomgrens is een interessant natuurfenomeen. Hij is ontstaan door de schurende kracht van de regen en het smeltwater dat van de Sasso delle Dieci, in het Ladinisch Piza dales Diesc, omlaag stroomt.

Routebeschrijving: de wandeling begint in Badia. Neem hier de La Crusc- en Santa Croce-stoeltjesliften naar La Crusc/Sasso di Santa Croce (2043 m). Volg pad nr. 15 boven het bedevaartskerkje en loop in noordelijke richting. U wandelt over bergweiden en langs kruiswegstaties. Ga bij de eerste splitsing linksaf, pad nr. 15A, en volg deze markering ook als u de bosweg bereikt. Bij de volgende kruising slaat u linksaf en volgt u de bordjes naar Badia ‘Roda de Armentara’. Nu volgt de laatste stijging over een onverharde weg in de richting van Ranch da Andre e Pre Comun. De Prati dell'Armentara zijn elk jaargetijde een andere, geurige en fleurige belevenis: de anemonen, gentianen, lariksen zijn een lust voor het oog!

Vanaf de Prati dell'Armentara daalt u via Valacia en Razuns af naar boerderij Valgiarëi. Het pad is goed begaanbaar en niet lang. Sla op de kruising linksaf, volg verder de bordjes naar Badia ‘Roda de Armentara’ en loop langs de boerderijen Ćialaruns en Ruac. Na ca. 30 minuten bent u weer terug bij het vertrekpunt.

*Mit dem Auto

Von Norden kommend:

• Brenner Autobahn A22 bis Ausfahrt Brixen, Pustertaler Straße SS 49 bis St. Lorenzen, Gadertaler Straße SS 244, Alta Badia

Von Süden kommend:

• Brennerautobahn A22 bis Ausfahrt Klausen, Staatsstraße SS 242, Grödnerjoch, Alta Badia
  • Autobahn A27 bis Ausfahrt Ponte nelle Alpi, SS 203, Caprile, Arabba, Campolongo Pass, Alta Badia

*Mit der Bahn

Bahnhöfe:

• Bruneck - 37 km
  • Bozen (via Grödnerjoch) - 72 km (via Bruneck) - 100 km
  • Von den Zugbahnhöfen erreichen Sie Alta Badia mit Linienbus. Fahrpläne & Auskünfte: www.sii.bz.it

*Mit dem Flugzeug

• Innsbruck - 130 km
  • München - 330 km
  • Venedig Treviso / Venedig Marco Polo - 180 km / 200 km
  • Verona - 213 km
  • Mailand Bergamo / Mailand Malpensa - 310 km / 400 km
  • Flughafen Transfer: www.suedtirolbus.de - www.cortinaexpress.it

Von Badia erreicht man mit dem Sessellift La Crusc 1 und mit der Gondel La Crusc 2 die Wallfahrtskirche La Crusc/Heiligkreuz (2045 m). Von hier, begibt man sich auf Weg Nr. 15B Richtung La Val. Nach 200 m, setzt man linkshaltend auf gleichem Weg fort, der zur Schneehöhle führt. Nach einigen leichten Auf und Ab, durch Zirbelkiefer- und Latschenwälder mit herrlichem Blick auf die Armentara Wiesen, erreicht man eine Ebene wo rechts, wenig abseits vom Weg, die „Schneehöhle” liegt (40 Min.). Zurück auf dem Weg Nr. 15B läuft man bis zur Kreuzung wo man links der Markierung Nr. 18 Richtung Armentara folgt. Die Forststraße schlängelt sich zunächst durch den Wald, dann über Wiesen bis zur Kreuzung mit Weg Nr. 15A. An der nächsten Abzweigung der Beschilderung „Roda de Armentara“ folgend, erreicht man die Ütia Ranch da André Hütte (1h 50 Min.). Südwärts weiter, auf Markierung „Roda de Armentara - Badia”, an den Höfen Razuns, Cialaruns, Alfarëi, Ruac und Fussé vorbei, nach Badia zurück.

P.S.: Bitte beachten Sie, dass in der Nähe der Höhle die Gefahr von Steinschlag besteht.